umie atiqah razak

Monday 7 May 2012

jom membaca.!!

assalamualaikum.. ^^

sehari-harian neh aku membaca jew...baca buku and ofcoz baca belog org...saaaaaaaangat best....dan kebanyakkan belog yg aku baca tuh bnyk memberi manfaat...so aku da berazam utk masukkan entry2 yg best2 utk korang semua...hope semua entry yg bakal aku masukkan bermanfaat...

baru semalam pesta buku berakhirkan..mesti ada dikalangan korang semua pegi pesta buku tuh...aku sure korg pegi tuh mesti beli bnyk buku kan..?? hehe ..so da habis kew belom korang baca buku yg beli tuh?? belom??hahaha...tak kisah la kan..yg penting korang baca... :)

dr pembacaan bnyk yg kita tahu...dan bila kita membaca tuh kita akan rasa diri kita nie kerdil...kerdil kat sini bukan bermaksud kita nie kecik or kurang tinggi,,tp kerdil dr segi ilmu...yes..tak dinafikan disekekliling kita nie penuh dgn ilmu..and secara automatik kita akan belajar dan perolehi ilmu...but gedung ilmu adalah buku..dan dr pembacaan kita akan bukak gedung tuh..bila gedung dah dibuka,,so kita boleh ambil segala mcm yg ada kat dlm gedung tuh..tak kira laa gedung kita sendiri or gedung kita sewa or pinjam..

bnyk faedah jika kita keep it up dlm pembacaan...bila org tanya or minta pendapat,,kita akan bg sesuatu yg bernas..mcm mane??semua dr pembacaan yg berkesan..tapi...bila kita da membaca tuh,,jgn laa pulak kita rasa diri kita nie da penuh dgn ilmu...ilmu manusia hanya setitik air dilautan saja..so jgn sombong...bila da ada sedikit ilmu tuh,,walaupun hanya setakat huruf A kita tahu,,sampaikan laa pd sesiapa yg sudi utk belajar dan menuntut ilmu..kata Akhil Hayy dlm program Cubaan kat Astro Oasis tuh...jgn tunggu hingga diri cukup ilmu baru nk berubah..tapi berubahlah dgn ilmu yg sedikit itu..

so,,kesimpulan utk entry kali neh.. jom kita sama2 membaca..biar laa org nk kata kita ulat buku kew ape...asalkan kita membaca..tapi yg penting,,bila kita membaca bukan utk menunujuk-nunjuk yg kita nie pandai,,tapi ikhlas laa utk kita peroleh ilmu..jadikan amalan membaca tuh ada dlm diri kita..mula dari sekarang..!! jgn tunggu nk beli buku baru or ape...ambik jew buku2 lama yg ada kat dlm rumah korang or yg ada dlm bilik korang... :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...