umie atiqah razak

Saturday 5 May 2012

24 jam sehari

assalamualaikum..^^

kita sebagai manusia,bnyk sgt rungutan kan..ini lah..itu lah..semua bende tak kena.. *temasuk haku lah..hoho* tapi itu lah kita manusia..tak pernah nk cuba utk kurangkan rungutan tu..,(rasa mcm tak kena muqadimah nie dgn tajuk kan.. hehe )

oke..,
.
.
.

24 jam sehari..sebenarnya aku nk sentuh tntg pengurusan masa kita sebagai manusia.., ada yg mengadu pd aku tntg tak cukup masa..

dialog 1 :

"umi,,sory laa..tak sempat nk bg tahu la..tak sempat da..lambat.."

dialog 2 :

"umi,,kalau kita start awal tak sempat nk makan nty..nk mandi lg.."

dialog 3 : (nie tntg anak murid aku)

ustzh,kerja sekolah tak siap lg.. (mengaku tuh..haha) tak sempat dan buat..balik sekolah pon da petang..nk main lg..malam letih..nk tidor.. (itu perangai anak murid haku yg suka bg alasan..huhu )

semua yg aku tunjuk kat atas tuh tntg masa kan..? kan? *angguk sendirik* :) sebab tuh entry hari nie aku nk ckp tntg masa.. korang semua penah dgr tak pepatah melayu kata "MASA ITU EMAS" . . msty penah dgr kan?..kan?..  ^____^ kalau laa masa tuh tukar jd emas,confirm semua org akan jaga "emas" tuh elok2.. :)

bnyk perkara yg kita boleh buat dlm masa 24 jam tu kan..*mesti korang angguk* haha :) siyesly..tak tipu neh..bnyk bende taw kita boleh buat.. example like bersenam,menari ( tuh aku jew tahu..sebab menari slh satu hobi aku..haha) and bnyk lg laa weh.. (korang list sendiri keyh aktiviti korang) ^____^
nie semua perkara sampingan yg kita boleh buat..betol tak?? sebenarnya ada perkara penting yg kita laaaagii patut buat.. korang semua tahu apa?? *tahukaaaann* hehehe

1. solat..
2. baca quran.
3. berdakwah.

betol tak senarai yg haku buat tuh?? mesti lah betol kan..hehe..ini lah yg aku mksdkan dgn pengurusan waktu kat atas td.. huhu.....betol..semua org buat apa yg kat atas tuh.. (aku fikir positif.) tp ada jugak segelintir yg tak buat langsung apa yg aku list kat atas tuh.....

kita nie umat manusia yg beragama islam....tp ada jugak yg tak solat lg...bila ditanya kenapa tak solat,alasannya adalah masa...kesian kat masa kan...jd mangsa tuduhan bg segelintir manusia yg suka mencari alasan...dah terang-terang yg solat tuh waaaaajib..tp ada jugak yg tak buat...sibuk dgn kerja...sibuk dgn shopping...sibuk dgn segala mcm perkara yg menyibukkan diri sendiri...haha....
aku pon kdg2 lalai..dan kdg2 aku lewat solat...tp ada satu cara yg aku gunakan skg supaya aku tak lalai atau erti kata lain aku tak tinggal solat dan tak lewat....aku selalu gunakan minda aku utk berfikir...sentiasa berkerja keras utk berfikir tau...(sampai limit dia akan sakit..huhu..dan masuk hospital.. ^___^ ) aku selalu fikir...kenapa aku boleh duduk depan laptop sampai 2 3 jam,,baca novel sampai pukul 4 pg,,main netball sampai pukul 6 petang,,and buat mcm2 lg tanpa aku rasa jemu...tp utk solat tak sampai sejam pon aku tak boleh buat...aku selalu gunakan cara nie..hehe...dan Alhamdulillah sgt2 berkesan..

bila kita da solat,,,saaaaaangat rugi kalau kita tak baca quran terus...sebab waktu tuh waktu yg sesuai...kita da dlm keadaan bersih dan berwuduk...dan kita da dlm keadaan tenang...dulu aku pun selalu tak buat....habis jew solat terus lipat telekung dan sejadah then smbg balik ddk ngadap my tenet neh..hoho T.T
tp korang nk tahu aku buat mcm mane utk ubah perangai aku neh...?? sebelom aku solat aku akan ambil quran dan letakkan kat tempat yg aku mudah nk nmpk dia...:) bila da siap solat,,aku mesti akan nmpk quran tuh...so secara automatik aku akan ambik and baca...hehe...(tp saaaaaaangat susah nk amalkan....)tp berkesan..try laa.. ^_____^

aku selalu berangan yg aku neh mcm ustzh syarifah norhayati..mcm dr.robiah..mcm dato hj fadhzilah kamsah...mcm org2 yg hebat2 tuh..hahaha.....bukan nk jd diri mereka semua..tp ingin jd seperti sifat mereka...iaitu sentiasa berdakwah... ^_____^...seperti yg kita semua tahu,,tanggungjawab dakwah tu ada dlm diri setiap manusia...tak payah nk berdakwah pd org lain pon..dakwah utk diri sendiri jew pon...kita da berjanji dgn Allah sebelum kita lahir ke dunia..iaitu menjadi khalifah...dlm diri khalifah perlu ada tanggungjawab..sapa khalifah?? da ofcoz laa diri kita sendiri....

semua yg aku terang panjang lebar kat atas tuh berkaitan dgn masa...kita selalu merungut nk buat semua tuh...merungut bukan sebab susah tapi merungut sebab tak cukup masa utk buat semua tuh...tp cuba kita fikir balik...Nabi Muhammad pon Allah bg baginda 24 jam jugak....tp baginda boleh buat semua perkara...semua dilakukan dlm masa 24 jam tuh je...baginda bekerja jugak...baginda bersukan jugak...baginda makan dan minum jugak....baginda mcm kita jugak...sebab baginda manusia mcm kita...sama jew...tp baginda ada masa nk solat...nk zikir...nk wirid...baginda ada masa nk baca quran...baginda ada masa nk baca tafsir...dan baginda jugak ada masa utk berdakwah...ada masa nk bg tazkirah...semua baginda buat dlm masa 24 jam tuh laa....tak penah pon kan kita dengar hadis tntg Rasulullah tak cukup masa kan...huhu....maknanya Rasulullah gunakan masa 24 jam tuh dgn sebaik mungkin...mungkin ada yg ckp "ala...Rasulullahkan nabi..mmg laa.."...ye..mmg Rasulullah nabi...tp baginda manusia biasa jugak...yg penting baginda pandai nk gunakan waktu...kita??pandai??(jawab sendirik) hahaha

kesimpulannya..,,kita kena pandai menguruskan masa kita...sebenarnya tak de istilah tak cukup masa....andai kita pandai guna dan urus dgn sebaik mungkin...mcm mane nk urus dgn baik??hoho..aku akn bg tahu korang semua utk entry yg akan dtg...hihihi






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...